اگر به یک مرکز ارتباطات و بی سیم اورژانس رفته با شید و با یکی از اوپراتورهای تلفن صحبت کرده باشید به راحتی در می یابید که همه تماسها به اعزام آمبولانس ختم نمی شود و معمولا تماس گبرنده های مختلفی با اهدافی گوناگون با ۱۱۵ تماس میگیرند که میتوان در گروههای زیر دسته بندی کرد:
۱-مزاحم های تلفنی که متاسفانه به گفته اپراتورهای تلفن چیزی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تماسها مزاحم تلفنی است و جالبتر اینکه بعضی اغراد به این کار اعتیاد پیدا کرده اند و پای ثابت ایجاد مزاحمت برای اپراتورهای تلفن هستند که با وجود تعداد زیاد مزاحمین اغلب پیگیری مقدور نمی باشد اما در مواردی که تماس از یک محل خاص تکرار شود تماس گیرنده شناسایی شده و متخلف تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد.اما خواهش ما این است که با نظر به حساسیت کار اورژانس و فوریتهای پزشکی اهمیت موضوع را مزاحمین درک کرده و ایجاد مزاحمت ننمایند.
۲-تماسهایی که آژانس میخواهند واین هم یک درد است برای کادر فوریتهای پزشکی که بعضی افراد هنوز فرق بین اورژانس و آژانس را نمیدانند.
۳-تماسهای اشتباه و بی مورد مثلا با (فوریتهای پلیسی)۱۱۰و(اطلاعات تلفن)۱۱۸و۱۲۵(آتش نشانی) مشکلشان برطرف میشود و با ارگانهای دیگر کار دارند اما با عدم اطلاع شماره ۱۱۵ را اشغال کرده اند.
۴-تماسهایی که طی تماس مبالغه صورت گرفته و یا اینکه دروغ بوده است و با وجود اعزام آمبولانس یک مورد غیر اورژانسی و یا یک آدرس اشتباه بوده است.
۵-تماسهای درخواست مشاوره - از آنجایی که اوپراتورهای تلفن معمولا پزشک هستند و اطلاعات کافی در مورد حوادث اورژانسی دارند - میتوان جهت مشاوره و راهنمایی و در مورد بعضی از داروها از آنها مشورت گرفت.
۶-تماسهایی که یک اتفاق واقعا اورژانسی است و نیاز به آمبولانس میباشد و در واقع یک ماموریت تلقی میشود- که باید صحیح انجام شود.
« دلیل دیر آمدن آمبولانس»:
به جز مواردی مانند :ترافیک- نبودن آمبولانس و یا گاهی بی مسئولیتی بعضی از تکنسینها(گاهی......)- گاهی هم پس از اتفاق افتادن یک حادثه و تجمع مردم- که اقدامات نا آگاهانه زیادی برای مصدوم صورت میگیرد و کسی هم شاید حاضر به انتقال نمیشود و بعد از آن با ۱۱۵ تماس گرفته میشود و در حالی که آمبولانس در سریعترین زمان ممکنه برسد اعتراض برخی از مردم در مورد دیر رسیدن آمبولانس به وجود می آید که در این موارد مردم عزیز عنایت داشته باشند که بلافاصله بعد از حادثه فورا باید تماس بگیرید . پس لطفا بعد از هر حادثه ای (با توجه به نوع حادثه ) اولین کار تماس با ۱۱۰ و ۱۱۵ میباشد.